Kā turēt kameru

Kā būtu pareizi turēt kameru?

cameraman

Šeit mēs nerunāsim par ziepjutraukiem, mobilajiem telefoniem & co, tā ir atsevišķa tēma, šeit mēs runāsim par normāla izmēra kameru ar skatumeklētāju.

Fotogrāfijā viens no galvenajiem priekšnosacījumiem ir asums. Savukārt viens no daudzajiem neasuma cēloņiem ir samērā plaši izplatītā kameras izkustēšanās eksponēšanas brīdī (krievi to sauc par “ševeļonku”). Tādēļ daudzi fotogrāfi principiāli fotogrāfē tikai no statīva, tāpat daudzi mīl staipīt līdzi masīvus statīvus (tas gan nenotiek tikai tādēļ, lai uzņemtu asu kadru, bieži tas tiek izmantots, lai apkārtējiem demonstrētu savu piederību pie “pro” fotogrāfu kastas):-) Un tomēr lauvas tiesa no fotogrāfijām tiek uzņemtas turot kameru rokās. Šā vai tā, bet kamerai uzņemšanas brīdī ir jābūt stabilai – tā ir aksioma.

Vispār jau fotogrāfēšanas process līdzinās šaušanai – notēmējam un bliežam, tāpēc fotogrāfēšanai vajag izmantot tās pašas metodes, kuras izmanto snaiperi. Normālā režīmā kājas plecu platumā, ieelpojam, izelpojam, aizturam elpu un tad mierīgi spiežam slēdzi. Galvenais šeit ir panākt automātismu, lai slēdzi spiestu uz izelpas. Ja ieelpojam un aizturam elpu, parādās tremors – roku trīcēšana. Pie gadījuma to var izmēģināt – pielejiet glāzi pilnu ar ūdeni un pamēģiniet to noturēt izstieptā rokā: sākumā izelpā, pēc tam ieelpojot – kurā gadījumā izšļakstīsies vairāk ūdens.

Bildējot horizontālu kadru viss ir vienkārši – labā roka tur kameru un spiež slēdzi, kreisā atbalsta objektīvu (ja tā ir brīva – reizēm nākas turēt rokā papildus zibspuldzi, reflektoru, rādīt zīmes uzņemajam cilvēkam utt.) Mazliet savādāk ir tad, ja uzņemam vertikālu kadru, tur ir divas iespējas:

1. Labā roka apakšā, balstās pret ķermeni, kreisā stutē objektīvu. Kamera ir atbalstīta.

2. Labā roka augšā, elkonis izvērsts, kamera karājas labajā rokā: tā kā to tur Migels Torres.

miguel-torres-photographer

Pēc teorijas, saprotams, ka kamera būs stabilāka 1. gadījumā, kad tā faktiski balstās uz fotogrāfa kājām, nevis tad, kad tā karājas diezgan neveikli izliektā labajā rokā (2). Praktiski šajā lietā ir vēl daudzi citi faktori, kas nosaka kameras lietošanu – ar kuru aci fotogrāfs skatās kamerā, vai fotogrāfs ir kreilis etc. Tādēļ grūti ir pateikt kā tad būtu pareizi jātur kamera, turklāt, ja tu kameru esi pieradis turēt vienā veidā, tad ir ļoti grūti šo ieradumu mainīt.

Tādēļ, visefektīvākais veids ir pārbaudīt kameras stabilitāti vienā un otrā gadījumā: ņemam garāku ekspozīciju, vairākas sekundes, ko principiāli nevar noturēt no rokas, aizgriežam ciet diafragmu, izvēlamies objektu un paskatāmies kurā gadījumā sanāk asāka, bet kurā – miglaināka bilde. Ideālā gadījumā par objektu vajag izvēlēties melna papīra loksni, kurā ir izdurts vidū caurums un aiz tās novietots gaismas avots, var iziet vakarā uz ielas un pabildēt tālumā esošus apgaismošanas lukturus, bet var arī bildēt jebko, rezultāts tāpat būs labi redzams.

Es pats normāli izmantoju pirmo metodi verikālam kadram, zemāk redzamās bildes ir uzņemtas ar ekspozīciju 6 sec un f=45. Pa kreisi redzams pirmais turēšanas variants, pa labi – otrais.

blur_sample1

blur_sample2

blur_sample3

Manā gadījumā ir pilnīgi skaidrs, ka man piemērotāks ir pirmais variants. Tad arī pie mazākiem ekspozīcijas laikiem kameras kustība būs mazāka.

Šai problēmai ir vēl viens aspekts: viena no svarīgākajām īpašībām fotogrāfam, kurš fotogrāfē notikumus, cilvēkus utt., ir kļūt neredzamam fotogrāfēšanas brīdī, lai ar savu klātbūtni nemainītu situāciju, nekļūtu ar uzņemamā sižeta galveno varoni, uz kuru, plaši ieplestām acīm, pārtraucot savas ikdienas nodarbības, raugās visi fotogrāfijā redzamie cilvēki. Fotogrāfējot pēc pirmā no minētajiem paņēmieniem, fotogrāfa siluets ir ievērojami mazāks, nekā gadījumā, ja bildē pēc otrā varianta. Fotogrāfu arsenālā neredzamības iegūšanai ir vēl daudzi, sīki, bet efektīvi paņēmieni – sākot ar skatiena virzienu un kāju stāvokli un beidzot ar reālu maskēšanos. Bet jebkurā gadījumā, mazāks siluets padara fotogrāfu mazāk ievērojamu.

Tā kā no sirds iesaku izmēģinat savus kameras turēšanas variantus un izvēlēties tādu, lai rezultātā būtu asas bildes.

Andris

Advertisements

4 responses to “Kā turēt kameru

  1. battery-grips ar iebūvētu papildus “šaušanas” pogu atrisina šo problēmu ar kameras turēšanu vertikāli 🙂

    • Valdis Ošiņš

      Tas, protams, palīdz, bet ne pilnībā, jo grips neatrisina pārāk garas ekspozīcijas vai steigas un uzmanības trūkuma dēļ radītos brāķus. Arī es lietoju gripu, bet, tā kā autofokusam izmantoju AEF/AEL pogu, brīžos, kad vajag ātru kadru bez manuālas iejaukšanās, vienalga atliek tikai augšējā slēdža izvēle

  2. Labs raksts, lai gan atļaušos drīzāk nepiekrist vietai, kur aprakstīts, kā pareizi jātur foto aparāts. Domāju, ka to būtu ērti turēt tā, kā pašam labāk, nevis kaut kādā piespiedu pozā:)

  3. Kāpēc otrā gadījumā kreisā roka neatbalstās pret ķermeni? Un pirmajā gadījumā tā pat kreisā roka ir izvērsta un siluets ir redzams tā pat kā otrajā situācijā?

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s